ФОРМУВАННЯ ПРОАКТИВНОСТІ ДІТЕЙ СТАРШОГО ДОШКІЛЬНОГО ВІКУ В УМОВАХ НЕФОРМАЛЬНОЇ ОСВІТИ:АВТОРСЬКИЙ РОЗВИВАЛЬНИЙ КУРС «ПОДОРОЖ В КРАЇНУ МОЇХ ЧУДЕС»

Автор(и)

  • Марія Гриньова
  • Вікторія Кацарська

DOI:

https://doi.org/10.61339/2786-6947.2024.4(8).327823

Ключові слова:

активна життєва позиція, діти старшого дошкільного віку, дошкільна освіта, коучинг, метод проєктів, неформальна освіта, проактивність, проактивна поведінка, фасилітація, центр розвитку дітей

Анотація

У статті досліджується питання формування проактивності дітей старшого дошкільного віку в умовах неформальної освіти як важливого чинника їхнього особистісного розвитку. Зазначено, що  сучасна дошкільна освіта в Україні стикається з низкою соціально-педагогічних викликів, що  обумовлюють необхідність формування й розвитку у дітей когнітивного, емоційного, соціального та  цифрового інтелекту у системній єдності. Наголошено на потребі впровадження сучасних психолого-педагогічних підходів, які забезпечують створення освітнього простору для гармонійного розвитку дитини як в умовах формальної, так і неформальної освіти.

На основі аналізу наукових досліджень проактивності, а також наукових розвідок з питань психофізіологічних особливостей дітей старшого дошкільного віку акцентовано, що саме в старшому дошкільному віці закладаються основи формування проактивності особистості. Можливості формування проактивності дітей старшого дошкільного віку в умовах неформальної освіти розглянуто на прикладі впровадження авторського розвивального курсу В. Кацарської «Подорож в країну моїх чудес».

Зазначено, що розвивальний курс «Подорож в країну моїх чудес» – це інтегрована освітня програма, яка  базується на коучинговому, фасилітативному, ігровому, проєктному та розвивальному підходах у  створенні цілісної моделі навчання, виховання та розвитку дитини старшого дошкільного віку. На основі досвіду впровадження курсу у приватному центрі розвитку дітей «Талантік», стверджується, що він створює трансформаційний освітній простір для дітей, батьків та педагогів, де неформальна дошкільна освіта є засобом розвитку особистості, здатної до проактивної поведінки. Зауважено, що курс дозволяє дитині бути творцем власного досвіду та розвивати особисті якості, важливі для усвідомленого сьогодення та майбутнього.

Зроблено висновки, що формування проактивності дітей старшого дошкільного віку у процесі неформальної освіти є важливим чинником виховання особистості, здатної до ефективної самореалізації, комунікації та взаємодії у світі змін, непередбачуваності, крихкості й тривожності.

##submission.downloads##

Опубліковано

2024-12-19

Номер

Розділ

Статті