НАУКОВЕ ТОВАРИСТВО СТУДЕНТІВ, АСПІРАНТІВ ТА МОЛОДИХ ВЧЕНИХ КЗВО «ОДЕСЬКА АКАДЕМІЯ НЕПЕРЕРВНОЇ ОСВІТИ ОДЕСЬКОЇ ОБЛАСНОЇ РАДИ»: ПРОАКТИВНО-ПАРТИСИПАТИВНИЙ ПІДХІД ДО ОРГАНІЗАЦІЇ ДІЯЛЬНОСТІ
DOI:
https://doi.org/10.61339/2786-6947.2024.4(8).327828Ключові слова:
заклад вищої освіти, здобувачі вищої освіти, молоді вчені, наукове товариство, науково-освітнє середовищеАнотація
У статті розкривається проблема проактивно-партисипативного підходу до організації діяльності наукових товариств здобувачів вищої освіти та молодих вчених, що функціонують у закладах вищої освіти України. Сфокусовано увагу на важливості впровадження цього підходу для формування й розвитку демократичної академічної культури, інтеграції здобувачів вищої освіти у глобальне освітньо-наукове середовище та їхньої підготовки до професійної діяльності в умовах глобалізації та євроінтеграції.
Зауважено, що проактивно-партисипативний підхід, ключові характеристики якого співпраця, командне лідерство та розподільна відповідальність, є стратегією організації діяльності наукових товариств, яка поєднує ініціативність та активну участь в ухваленні рішень і реалізації спільних дій, тим самим сприяючи підвищенню ефективності освітньо-наукової діяльності. Схарактеризовано особливості впровадження цього підходу на прикладі діяльності Наукового товариства студентів, аспірантів і молодих вчених Комунального закладу вищої освіти «Одеська академія неперервної освіти Одеської обласної ради». Представлено окремі успішні практики, які унаочнюють позитивний ефект синергії внутрішніх та зовнішніх партнерств Наукового товариства на реалізацію проактивно-партисипативного підходу до організації його діяльності: регіональну науково-практичну конференцію здобувачів вищої освіти та молодих вчених «Актуальні проблеми педагогічної науки в ХХІ столітті», наукову літню школу «Методологічна культура наукового зростання дослідника» та науково-просвітницький проєкт «Науковий кластер: Секрети успіху освіти ХХІ століття: теорія&практика».
Аналіз основних засад діяльності Наукового товариства студентів, аспірантів і молодих вчених Комунального закладу вищої освіти «Одеська академія неперервної освіти Одеської обласної ради» засвідчив високу ефективність застосування проактивно-партисипативного підходу у формуванні більш продуктивного освітньо-наукового середовища, основаного на засадах суб’єкт-суб’єктної взаємодії учасників освітнього процесу й орієнтованого на досягнення сучасних освітніх стандартів та якості наукових досліджень. Зроблено висновки, що проактивно-партисипативний підхід до організації діяльності наукового товариства здобувачів вищої освіти та молодих вчених забезпечує вияв, формування та розвиток потенціалу ініціативності, інноваційності, самоврядності, командного лідерства та проактивної партисипації членів його спільноти, сприяє релевантній до потреб та інтересів самореалізації здобувачів вищої освіти і молодих вчених, а також їх активному внеску у розвиток науки й освіти.